Συγγενείς καρδιοπάθειες

Πηγή πληροφοριών: Έντυπο “Οδηγός οδοντιατρικής φορντίδας για γονείς και φροντιστές παιδιών με αναπηρίες και προβλήματα υγείας” της Παιδοδοντιατρικής Εταιρείας Κύπρου

ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΚΑΡΔΙΟΠΑΘΕΙΕΣ

Στα παιδιά με συγγενείς καρδιοπάθειες είναι αυξημένος ο κίνδυνος μικροβιακής ενδοκαρδίτιδας

(ΜΕ). Μελέτες έχουν δείξει, ότι η χρόνια ουλίτιδα σε ασθενείς με συγγενείς καρδιοπάθειες βάζει το παιδί σε ψηλό κίνδυνο για μικροβιακή ενδοκαρδίτιδα, ψηλότερο και από αυτόν της οδοντιατρικής  επέμβασης! Γι’ αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη της έγκαιρης οδοντιατρικής παρέμβασης και πρόληψης.

Τρόποι Χειρισμού στο οδοντιατρείο

Οι διεθνείς οδηγίες για την αντιβιοτική κάλυψη ασθενών πριν την οδοντιατρική περίθαλψη για την πρόληψη της ΜΕ αλλάζουν συνεχώς και όλο και λιγότερες παθήσεις χρειάζονται κάλυψη (American Heart Association (AHA), Circulation. 2007; 116: 1736-1754). Ο οδοντίατρος αλλά και ο θεράπων ιατρός θα μπορούν να κρίνουν αν το παιδί  χρειάζεται αντιβίωση με βάση τις οδηγίες αλλά και με βάση την φύση της οδοντιατρικής εργασίας.

• Ενημερώστε τον οδοντίατρο εάν το παιδί παίρνει οποιαδήποτε φαρμακευτική αγωγή πχ αντιπηκτικά κτλ. Επίσκεψη στον οδοντίατρο από πολύ νωρίς για ΠΡΟΛΗΨΗ.
  • Η έγκαιρη πρόληψη θα μειώσει ή ακόμα και θα εξαφανίσει την πιθανότητα ουλίτιδας, ή τερηδόνας και ως εκ τούτου και τον κίνδυνο μικροβιακής ενδοκαρδίτιδας.
  • Εάν το παιδί χρειάζεται πολλές οδοντιατρικές θεραπείες τότε αυτές προγραμματίζονται, ώστε να γίνονται πολλές ταυτόχρονα για να μην επιβαρύνεται το παιδί με πολλές αντιβιώσεις. Συχνή λήψη προληπτικών αντιβιώσεων προκαλεί ανθεκτικότητα των μικροβίων στην αντιβίωση, κάτι το οποίο είναι τόσο ανεπιθύμητο, όσο και επικίνδυνο.

Φροντίδα στο σπίτι

• Η κακή στοματική υγιεινή μπορεί να επιβαρύνει την καρδιολογική νόσο λόγω της αυξημένης παρουσίας μικροβίων και της δημιουργίας χρόνιας ουλίτιδας. Ειδικά σε ασθενείς με παθήσεις της μιτροειδούς βαλβίδας αυτό είναι ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο σενάριο για μικροβιακή ενδοκαρδίτιδα!
  • Μην υποτιμάτε την αξία της τέλειας στοματικής υγιεινής! Ο οδοντίατρος θα σας εξηγήσει τη σωστή τεχνική για βούρτσισμα και νήμα. Χρειάζεστε τις υποδείξεις του οδοντίατρου για σωστή υγιεινή. Να θυμάστε ότι θα πρέπει ο γονέας να αναλάβει την πλήρη ευθύνη για την υγιεινή των δοντιών του παιδιού με καρδιοπάθεια μέχρι και την ηλικία των 10-12 ετών τουλάχιστον.
  • Το στοματικό διάλυμα είναι χρήσιμο συμπλήρωμα. Το είδος και την συχνότητα της χρήσης του όμως θα την καθορίσει ο οδοντίατρος.